I varje andetag



Pappa. Ibland kommer dom där helt oväntade frågorna som man inte
alls är beredd på. "Vad jobbar din pappa med?" "Bor du hemma hos
mamma och pappa?"
Listan kan göras lång på frågor som ställs ibland.
Frågor som gör fruktansvärt ont. Frågor som man aldrig vill svara på.
Frågor som man aldrig tror ska komma, för själv vet man redan svaret.
Man tror att alla andra också vet, men så är det inte. Alla vet inte att du
är borta, för man ser det inte på mig. Man kan aldrig se på en människa
och veta att den förlorat någon. Det går inte. Ibland brukar jag inte svara.
Jag brukar prata bort frågan, jag vill inte gråta och berätta som det är.
Ibland när jag väljer att svara, när jag hör orden som jag aldrig trodde
skulle komma ut ur min mun så blir jag alldeles kall. Vad är det jag säger?
Är min pappa verkligen död? Det tar emot att säga det. Det är så overkligt.

Saknaden efter dig växer mer och mer för varje dag - likaså kärleken.
För varje dag som går så växer kärleken till dig. Jag mår bra av att se
tillbaka på våra minnen, på alla våra fina stunder tillsammans. Det är
tankar som får mig att må bra. Tårarna rinner men inombords känns det
på något sätt bra. På så vis kommer jag dig närmare, inom mig finns du.
Du har funnits här. Vi har andats samma luft. Vi har hållit om varandra.
Du har torkat mina tårar. Jag har hållit din hand, hårt och länge.
Du har levt här. Inom mig lever du fortfarande, inom mig lever du förevigt.

Ibland kommer jag på mig själv med att tänka på dig när alla runt mig pratar
högt. Hög musik kan spelas, människor kan prata högt och ändå är allting så
tyst. När jag tänker på dig, spelar ingenting annat någon roll. Då är det bara
du. Då är det du och jag och våra fina minnen. Ibland om natten när jag ska
sova brukar jag forma min hand som om du höll den. Så som du höll den varje
dag, kväll och natt dina sista dagar. Jag känner inte din värme och närhet på
samma sätt, men den finns där. Du finns där. Med mig. Hela tiden.
På något kommer du alltid finnas med mig. I varje andetag.

Världens bästa pappa. Världens bästa vän. Tänk om jag kunde få se dig nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0