Mat & träning.

En väldigt, väldigt stor del av mitt liv handlar om rätt kost och hård träning. Jag ljuger om jag säger att jag inte tänker på vad jag stoppar i mig varje dag. Jag tror nog att den så kallade ätstörningen jag hade i många år, på något sätt alltid kommer finnas kvar hos mig. Jag spyr inte upp maten längre, vilket jag är väldigt glad över. Jag hetsäter inte. Jag försöker hitta en balans, varje dag. En balans mellan vad jag stoppar i mig och träning. Jag tänker självklart på hur mycket jag stoppar i mig beroende på hur jag tränar och hur ofta jag tränar. Tränar jag lite/dåligt en dag stoppar jag inte i mig en lika stor portion mat och en massa onyttigheter. Men sedan om jag tränar hårdare äter jag en stor portion så jag orkar.

Jag vill helst inte äta onyttiga saker, men visst kan jag unna mig ibland. Jag är mänsklig. På lördagar lyxar vi till det med någon godare middag och kanske något gott på kvällen när vi ser en film. Men jag mår inte bra av att äta godis, chips och dricka massa läsk. Det får mig att må dåligt. Jag kan äta lite chips och lite godis, men jag äter hellre en massa god frukt eller doppar gurka och morötter i dipp.

För mig är det viktigt att äta bra mat och träna varje dag. Det har räddat mig från ätstörningarna. När man tränar, bränner fett, bygger muskler, då kan man äta i princip vad som helst utan att må dåligt. Så är det iallafall för mig. Det tog en lång tid innan jag insåg det. Jag tränade väldigt hårt ett tag, åt knappt någon mat, rasade i vikt, byggde inga muskler utan allt fett försvann. Jag mådde inte bra, varken psykiskt eller fysiskt. Sedan började jag äta bra mat, åt tre mål per dag och tränade lika hårt som jag brukade. Då insåg jag att man behöver inte svälta sig. Smal, det är inte det som får en att må bra i själen.

Det är viktigt att äta tre mål per dag. En rejäl frukost så man orkar med dagen. Lunch och middag är också väldigt viktigt. Äter du ingen lunch kommer du vara vrålhungrig när middagen är klar, då stoppar du i dig onödiga mängder för att stilla hungern. Det är då man går upp i vikt.

En sak är jag säker på. Jag kommer aldrig bli nöjd. Men för varje dag som går så går jag ett steg närmare, det vet jag. Idag trivs jag med mig själv som jag är, jag vill inte gå ned i vikt men inte heller gå upp i vikt. Jag vill röra på mig, äta bra mat. För då mår jag som bäst.



Den svart/vita bilden är från när jag tränade som mest och knappt åt något. Bilden med färg är från Alanya, då åt jag bra och tränade som vanligt. Det råder ingen tvekan om att jag mår bättre på den högra bilden. Jag lär mig mer och mer att tycka om mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0