Lyckselemåle

För ett tag sedan var det en härifrån Lycksele som var med på nyheterna, en ung kille som börjat gå skola i Burträsk och skulle prata om lägenheterna där. Han pratade så himla roligt och jag var tvungen att fråga min fina om vi verkligen pratar sådär här i Lycksele, min fina är ju från västernorrland och trots att han själv har börjat prata mer och mer Lyckselemål så skrattar han ibland åt mina ord och uttal. Han sa iallafall att vi pratade sådär och jag kunde inte göra annat än att skratta, vad roliga vi låter! Men det är inte så konstigt att jag inte vet hur jag pratar, för man tänker ju inte precis på hur man uttalar ord och så vidare.

Jag skriver inte alls som jag pratar, jag tycker inte om att människor ska låtsas vara mer norrlänning än vad dom egentligen är. Det låter ju mycket finare att skriva på ren svenska, iallafall när man skriver blogg. Om man har läsare från andra ställen kanske dom inte ens förstår vad man skriver och hur kul är det! Hah.

Nog för att vi här i Lycksele bara kortar av orden, vi byter inte ut ord. Som typ 'jer' till är.

Det är så - He ä så
Jag tycker om dig - Ja tyck om du
Man kan ju inte göra så - Man kunn ju int gör så
Du ska inte tro att du är något - Du ska int tro att du ä nå
Jag ska bara hämta min telefon - Ja ska ba hämt telefon
Jag älskar dig - Ja älska de
Vad ska du göra imorgon? - Va ska du gör imorn?
Är du tokig? - Ä du tokut?
Tycker du om potatis? Tyck du om pären?
Men det kan ju aldrig stämma - Men he kunn ju aldri stäm

Jag tycker inte att det låter fult, men det ser inte riktigt bra ut när man skriver det ;)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0