Vecka 31 (30+1) ♥

Bebis

Bebisen är nu omkring hela 42 cm från huvud till tå och väger omkring 1.6 kg. Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en "surfaktant" som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning skulle förlösas och bli tvungen att andas utanför livmodern.

Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och inre delarna, och bebisen kan höra din röst som den också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud.

Bebisen bildar också underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget. Naglarna är så långa att bebisen kan råka riva sig med dem innuti livmodern.

Du

Den övre delen av din livmoder är nu ungefär 11 cm ovanför navlen och din vikt har sannolikt ökat med mellan 9 och 12 kg. Viktökningen utgörs främst av moderkakan, blodvolym, livmoder, bröst, underhudsfett, vatten och fostervatten, förutom själva bebisen förstås.

Då ligament och muskler i korsryggen börjar mjukna och slappna av inför förlossningen så kan det hända att du börjar få ryggvärk. Det finns inte mycket man kan göra för att förhindra detta förutom att försöka göra det så bekvämt som möjligt för sig.

Det är också vanligt att få halsbränna under de sista veckorna eftersom livmodern inte lämnar mycket plats kvar för magen och dess innehåll som då kan pressas upp i matstrupen. Det kan hjälpa att äta mindre måltider fast oftare.

Egna tankar

Det märks väldigt tydligt att bebis är stor och att det börjar bli lite trångt inuti magen, för jag både ser och känner varenda rörelse så väl. Man kan se hur hela magen rör sig och ibland kan jag bli lite chockad när man inte riktigt är beredd, sedan kan jag sitta och stirra på magen jättelänge, det är så mysigt att se lillbebisen böka omkring där inne. Är nästan säker på att jag känt en liten fot och en liten rumpa!

 Min fina har också fått känna och sett bebis rörelser, jag blev så lycklig! Från början när jag började se, så ropade jag på Peder som också skulle få se, men just när han kom dit så slutade bebis röra på sig. Typiskt! :) Men äntligen har han också fått se/känna och lyckan i hans ögon i just den stunden, går inte att beskriva med ord. Jag bara log. Både på utsidan och insidan ♥

Min värk blir bara värre och ju tyngre jag blir desto jobbigare blir det. Har skrivit tidigare att jag känner mig som en flodhäst och det har inte blivit bättre precis ;) Ofta har jag så ont att jag inte tar mig upp från liggande eller sittande ställning, så jag får be om hjälp. Så tur att jag har en så förstående och hjälpsam pojkvän! Vaknar ofta på nätterna av att det gör så ont i höfterna, speciellt när jag ska vända på mig, det gör så ont att jag bara vill skrika rakt ut. Och toabesöken blir bara fler nattetid, gruvar mig varenda gång jag ska upp bara för att det gör så ont att kliva upp från sängen. Men förutom det så sover jag bra om nätterna, har inga som helst problem med att somna om när jag vaknat av värken så det är ju bra iallafall!

Vi har planerat in en liten resa framöver, jag längtar så! Vi ska bo på hotell, äta god mat, mysa och shoppa det sista till bebis. Ska bli så härligt och komma iväg innan det är dags för bebis att komma ut, lite egentid, bara vi två! Vi har köpt det mesta, barnvagnen och det har dock inte kommit ännu men förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan dom ringer och fått hem den. Vill ju provköra den ;)

  

Kommentarer
Postat av: ENDENISE - a mama's story

sv: ja riktiga jävla idioter. Blir så less. Tack för din kommentar ♥

2012-04-11 @ 19:26:44
URL: http://endenise.se
Postat av: Novembersara - i väntan på majbebis

SV; Hih, jag hoppas du har fel på din gissning för jag vill gärna ha henne innan 15 maj ;)

2012-04-11 @ 19:32:21
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Renata - gravid v 34

Grattis till ny vecka!!



Åh jag känner så igen allt det där du säger om värken... En gång vaknade jag faktiskt av att jag skrek av smärta när ja skulle vända mig! Men för mig har det blivit SÅ mycket bättre nu när bebisen är fixerad så jag hoppas det händer samma för dig!



Kram

2012-04-11 @ 20:52:26
URL: http://renatas.blogg.se/
Postat av: PATRICIA - mamma till Wilja & Novalie

Nej men :) tack så himlans mycket! vad glad jag blev när jag kikade in här på morgonen och såg din kommentar!

Kram!

2012-04-12 @ 08:45:42
URL: http://mammasangel.blogg.se/
Postat av: Jenny - mamma till Milo & gravid med Liten ♥

Sv: Tack så mycket. Du också :) När är det dags för er del? :)

2012-04-12 @ 10:51:07
URL: http://jeennyulmheden.blogg.se/
Postat av: Frida - mamma till Elsa och Vilmer

Åh vad jag känner igen det där på nätterna. Det är hemskt. Jag hoppas att min foglossning försvinner snart men inatt har jag haft gööront!

2012-04-12 @ 11:20:11
URL: http://Http://allgren.blogg.se
Postat av: Annika

Fin blogg :)

2012-04-12 @ 13:53:25
URL: http://blogofphoto.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej :) allt bra med dig?

Vet du jag har en Dagens blogg tävling, skoj va :D?

Du hade gjort mig JÄTTE glad om du var med :)

anmäl dig gärna här:

http://saandriiiee.blogg.se/2012/april/dagen-blogg-1.html#comment

PussPuss, Saandriiiee

2012-04-12 @ 18:50:11
Postat av: Lisa Israelsson

Oj vad tiden går fort! Njut av era hotellvistelse och grattis i efterskott! :-) Kram

2012-04-12 @ 19:24:43
URL: http://minellii.shapemeup.se
Postat av: Therese

Jo med mig/oss är det bara fint, börjar få lite mer och mer "krämpor" så som foglossning å sammandragningar, hoppas bara inte bli värre!! På vilken VC är du listad? För vi har börjat med föräldrautb. på stenbergska men ja ha ej sett dig där :/

2012-04-12 @ 21:17:25
URL: http://johansson1986.blogg.se/
Postat av: Petra

Kul att se dig igår! :)

2012-04-13 @ 10:25:52
URL: http://oloffssson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0