Graviditet / förlossnings lista

Graviditeten 

När fick ni reda på att du var gravid?
Den 10 Oktober när jag var i vecka 2-3

Var det planerat?
Både ja och nej! Vi pratade mycket om att skaffa barn, men det var inte så att vi ''kämpade'' för att det skulle ske just då.
 
 
 
 
 
 
 
 
Mådde du illa under graviditeten?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fram till vecka 12 mådde jag jätteilla, kräktes aldrig men var konstant illamående.
 
 
 
 
 
 
 
Hade du mycket foglossningar?
Ja jag hade hemskt mycket foglossningar. Blev sjukskriven när jag var i vecka 25 pga det.
 
Hade du någon hormonrand?
Nej

Fick du bristningar?
Det fick jag, på magen och på kärlekshandtagen. Inte alls konstigt med tanke på hur stor min mage blev.
 
Vad trodde du att det skulle bli för kön?
Först trodde jag stenhårt på att det skulle bli en pojke, sedan när min bror's son Oliver kom till världen så ångrade jag mig och trodde på en flicka. Peder var däremot hela tiden säker på att det var en pojke.
 
Vad ville du att det skulle bli för kön?
Ha! Vilken fråga. Jag ville ha en frisk bebis och det fick jag, kön spelar absolut ingen roll.
 
Hade du några speciella cravings?
Nej inte direkt, tuggade isbitar som en galning och drack mycket vatten.
 
Vad gillade du för mat?
Jag åt allt som innan jag blev gravid, var bara lite mer sugen på 'flottig' mat i början av graviditeten.
 
Hade du halsbränna?
Inte en endaste gång! Och så sägs det att om man har mycket halsbränna, så får bebis mycket hår. Sån kaluffs som våran älskade gosse har, så borde jag haft halsbränna hela tiden ;)
 
Behövde du kissa ofta?
Mot slutet ja, ibland kändes det som att jag bodde på toan.
 
Hur mycket gick du upp i vikt?
Med tanke på mina ätstörningar så tog jag aldrig reda på vad jag vägde innan eller under graviditetens gång. För mitt eget bästa. Så jag vet faktiskt inte, men jag blev väldigt stor innan slutet så jag gick absolut upp över 20 kilo.

Är du nöjd över din graviditet?
Absolut! Jag hade mycket värk, mot slutet kunde jag knappt gå och det kändes som att jag bara sov och åt mat. Men det var en helt fantastisk resa och det största jag varit med om.

Var du rädd för förlossningen?
Jag hann aldrig bli riktigt rädd faktiskt. Det pirrade i min mage när jag tänkte på att det snart var dags, men jag var mer nervös än rädd. Någonstans långt inom mig så visste jag att jag skulle klara det.
 
Förlossningen 
 
När startade din förlossning?
Vattnet gick klockan 10:30 den 13/6. Jag fick värkar på eftermiddagen och klockan 19:00 började jag med lustgas. Hade värkar hela natten och klockan 06:41 den 14/6 är han född.

Vilken vecka var du i?
Vecka 40 (39+2)
 
Gick du över tiden?
Nej, han ville komma ut till oss hela fem dagar för tidigt!
 
Hur startade din förlossning?
Vattenavgång
 
När åkte ni in?
Efter att vattnet gått så ringde jag upp på BB, dom bad oss komma in för kontroll och det var kring lunch. Allting såg bra ut då och eftersom jag inte börjat känna av något ännu så vi åkte hem och vilade några timmar. På eftermiddagen kring fyra hade jag så ont, skulle försöka ta mig på toaletten men det var omöjligt. Peder ringde upp på BB och vi fick komma tillbaka direkt. Då blev jag inskriven.
 
Hade du någon smärtlindring/bedövning?
Jag använde mig av lustgas från 19:00 på kvällen till 03:00 på natten, det funkade hur bra som helst på mig och varenda värk blev så mycket lindrigare med hjälp av den. När klockan blev tre så bad jag om EDA, då hade jag så himla ont så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Dock så trodde våran barnmorska att jag skulle ha klarat mig utan, men bebis låg med nästan vänt åt fel håll så det var det bästa just då.
 
Tycker du att värkarna gjorde ont?
Ja det gjorde dom. Om någon annan påstår annat så vet jag inte vad ;)

Grät du?
Nej det gjorde jag inte. Har alltid haft hög smärttröskel och när jag får ont, så blir jag arg. Men jag tycker att jag höll mig ganska lugn.
 
 
Hur lång tid tog krystvärkarna?
10 minuter
 
Vem var med på din förlossning?
Min fina Peder. Två barnmorskor och en läkare.
 
Hade du ont efteråt?
Ja det hade jag. Kunde knappt gå och det gjorde så ont att sitta ned.
 
Är du nöjd över din förlossning?
Jag är väldigt nöjd med min förlossning. Hade världens bästa stöd av min fina och hade en helt fantastisk barnmorska som hjälpte mig hela tiden.

Bebisen ♥ 

 Mådde bebisen bra när den kom ut?
Ja, han mådde jättebra!
 
Vad blev det för kön?
En pojke
 
Vad vägde han?
4190 gram
 
Hur lång var han/hon?
51 centimeter
 
Huvudomfång?
 35 centimeter
 
Ville bebisen amma på en gång?
Ja det ville han
 
Hade bebisen gulsot?
Han var lite gul, men inget som var ovanligt
 
Mådde bebisen bra under bb-tiden?
Ja
 
 
Vad fick han/hon för namn?
Elvin ♥  
 
Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet?
Jag har alltid velat att mina barn ska heta något som inte är så vanligt och min fina har alltid varit lite tvärtom, han ville ha något mer vanligt. Men så var vi ute på resturang och åt och från ingestans så sa bara min fina ''Men Elvin är väl fint!'' och jag föll för det direkt. Ovanligt, så fint och passar perfekt på våran lilla prins!
 
Elvin ett dygn gammal
 
Kommentarer
Postat av: Micaela

Tack söta du!! bara du som vågar kommentera, vilka fegisar alla är ;-P haha
Jag har jobbat dygnet runt i veckan känns det som och patricia ha vart sjuk men nu får vi ju snart semester så då kan vi hälsa på er ! :D

2012-07-12 @ 21:01:30
URL: http://micaelablom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0