Vecka 27 (26+0)

Bebis

Barnet är nu ca 24 cm långt från huvud till stjärt och vikten är runt 1kg. Huden är mycket skrynklig men skyddas och får näring av ett lager vernix/fosterfett. Under huden lagras alltmer fett och fostret börjar bli knubbigt. I den här fasen suger barnet ofta på tummen och det stärker musklerna i kinder och käke. Kanske kan det även ha en tröstande funktion. Smaklökarna på tungan och insidan av kinderna är nu fullt utvecklade. Barnets avancerade hjärnfunktioner utvecklas och blir alltmer sofistikerade.

Runt denna vecka börjar ögonen öppnas och näthinnorna bildas. Nu uppfattar ditt barn ljusskiftningar och studier visar att om man lyser med en ficklampa på mammas mage, så rör sig barnet mot - eller bort från - ljusskenet. De första synintrycken utanförlivmodern delas för barnet in i ljus och mörker - det är därför många leksaker avsedda för spädbarn är svartvita. Ögonfransarna är fullt utväxta för att skydda ögonen eget födseln.

Du

Nu har du kommit till sista veckan i graviditetens andra tredjedel. Din mage är nu ganska framträdande, men storleken beror också på din kroppsbyggnad, längd, vikt samt om du fött barn tidigare. Ytterligare en faktor som spelar in är mängden fostervatten. Mammans vikt ökar och den kommer att göra så fram till graviditetsvecka 36. Det kan vara dags att handla saker till barnet, eftersom det förmodligen ganska snart blir besvärligt att gå och handla

Egna tankar

Tretton veckor (98 dagar) kvar till beräknat datum. Tiden går så snabbt! Jag vet att jag har skrivit det tidigare, men det känns verkligen som att det var nyss jag såg plusset på stickan och det känns som att det var igår jag ringde till barnmorskan för allra första gången och bokade tid för inskrivning. Nu hoppas jag bara att dessa veckor som är kvar, går lika snabbt som veckorna hitills. För jag vill träffa lilla pyret nu! Oj vad vi längtar till den dagen ♥

Min rygg gör fortfarande ont och även om det är så tråkigt att bara gå hemma så är jag riktigt glad att jag är sjukskriven, för jag behöver verkligen vila. Min rygg klarar inte tunga lyft så jag är glad att jag slipper anstränga mig. Imorgon ska jag träffa en sjukgymnast och förhoppningsvis finns det något som kan lindra smärtan. Och så måste jag ringa läkaren på torsdag ifall det inte känns bättre. Det förstod jag ganska snabbt, att det inte skulle bli kännas bättre efter en vecka så det ska bli spännande och höra vad han säger. Så trist att jag inte kan jobba!

Förutom min ryggvärk så mår jag jättebra. Att jag ska bli Mamma blir mer och mer verkligt för varje dag som går, nu har det verkligen fått sjunka in och jag är mindre rädd och nervös för allt som komma skall. När det stod 'gravid 2-3' på mitt digitala graviditetstest så blev jag väldigt chockad, även om det var väntat. Och när chocken lagt sig blir man såklart superlycklig men även rädd, det är något helt nytt som väntar och ens dröm blir verklighet. Åh, jag blir tårögd av att bara skriva det. Det här är det största som hänt mig! Vi älskar vårat lilla hjärta som växer och gror inuti mig och längtan är så obeskrivligt stor ♥


 

Kommentarer
Postat av: Jennifer -mamma till Alexandra och lillebror i magen

Hittade precis din blogg och funderar på vilket datum du ska få? :) själv så har jag BF 2 juni :)

2012-03-15 @ 09:55:59
URL: http://jenniferlodin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0