Vecka 29 (28+0) ♥

Bebis

Den här veckan är din bebis 26 cm från huvud till stjärt och 39 cm totalt. Den väger nu hela 1300 gram. Bebisen fortsätter att öppna och stänga ögonen inne i livmodern och kan urskilja siluetter av föremål, och även människor, om ljuset är det rätta.

Bebisen rör sig mycket och du kan antagligen känna många rörelser under dagen. Varje bebis har sin egen dygnsrytm och med tiden lär du dig känna igen dem. Vissa perioder med rörelse bör vara återkommande, och om du tycker dig märka en minsking av fosterrörelserna kan du kontakta MVC eller din läkare. Sannolikt mår bebisen alldeles utmärkt men det skadar inte att kolla upp.

Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig. Den dygnsrytm som barnet har i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln, men det är inte säkert. Barnet hör många ljud innefrån mammans kropp, bl.a ljud från mammans hjärta och mage. Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en krafigt trafikerad gata. Nu ska barnet få mer hull och gå upp i vikt, men längden kommer endast öka marginellt.

Forskning har visat att bebisen inte bara kan höra dig, utan också känna igen din röst, vilket bevisar att den redan kan lära sig, minnas och känna igen.

Barn som föds för tidigt kan vara mycket små, även om de bara kommer några få veckor för tidigt. Det beror på att mycket att tillväxten sker från nu fram till vecka 36, varefter den sjunker något igen. Pojkar väger vanligen något mer än flickor vid födseln. Födelsevikten ligger ofta mellan 3,2-3,5 kg, även om avvikelser inte är ovanliga.

Sju månader av graviditeten har passerat. Om barnet skulle födas nu så har det nämligen 90 procent chans att överleva.

Du

Livmodern är nu 9-10 cm ovanför din navel och din totala viktökning ligger sannolikt omkring 8,5-11 kg. Du kanske märker lite läckage av mjölk från brösten. Den mjölk som läcker nu är inte som den vanliga mjölken, utan innehåller mycket kalorier för bebisen under dess första dagar efter förlossningen, varefter den vanliga mjöken börjar produceras.

Från denna graviditetsvecka erbjuder MVC ofta kontroller varannan vecka, förmodligen känns det nu som om alla organ trängs undan av magen och barnet. När du börjar närma dig slutet av din graviditet känns benen ofta tunga och trötta. Räkna med att du behöver extra mycket vila. Trycket på venerna som leder blodet från benen tillbaka till hjärtat kan ibland bli för hårt, och det kan leda till åderbråck. Många kvinnor börjar nu fundera på den förestående förlossningen. Skriv gärna ned dina tankar om att vänta och föda barn. Det är ett bra sätt att bearbeta det du har framför dig.

Egna tankar

Lillbebisen sparkar och har sig för fullt där inne, så mysigt ♥ Nu kan man tydligt se varenda rörelse, från början var det lite läskigt men nu är det bara så himla faschinerande, våran lilla plutt!

70 % av graviditeten har passerat, 196 av 280 dagar, jag är i trimester 3 och det är nu 84 dagar kvar till beräknat datum. Tiden går så snabbt! Jag hinner knappt blinka så är det en ny vecka, förhoppningsvis håller den här farten i sig så vi får träffa vårat lilla mirakel snart :)

Jag har fortfarande väldigt ont, foglossningarna blir bara mer och jag har fått svårare att sova på nätterna. Jag gruvar mig mer och mer när jag måste upp på toaletten på nätterna, det gör så himla ont att vända på sig och kliva upp. Som tur är så behöver jag gå max två gånger varje natt, så det är inte jättemycket. Och så har jag börjat få tillbaka illamåendet ibland, speciellt på mornarna.

Förutom värken så mår jag jättebra! Känner verkligen att jag växer in i det här mer och mer och jag inser att jag ska verkligen bli Mamma snart. När jag tänker på det känner jag sån lycka som inte går att beskriva med ord. Att man kunde längta så efter något, visste jag inte.
Vi längtar så efter dig!

 

Kommentarer
Postat av: Charlotte

vilken mysig mage du har! är riktigt avis! Min känns bara tom å sladdrig ;)

2012-03-27 @ 20:14:30
URL: http://annacharlottesvensson.blogg.se/
Postat av: ellenojag

LIllebror är beräknad till 14 Juni :)

2012-03-27 @ 20:52:08
URL: http://ellenojag.blogspot.com
Postat av: beatrice - mamma till William

Så mysigt! Tiden bara springer iväg, ta vara på er egentid tillsammans :)

Ett tips på natten kan vara en tjock kudde mellan knäna. Jag tog en soffkudde, det underlättade trycket för mig :)

2012-03-28 @ 21:09:15
URL: http://beaks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0