Vecka 35 (34+0)

Bebis

Nu väger bebisen ungefär 2,5 kg och är 45 cm lång. Din bebis kan blinka, flytta sig, kissa, svälja fostervätska och kan även få lite hicka. Väntar du tvillingar kan din förlossning vara ganska nära nu. Många tvillingar föds redan i vecka 37. Bebisen är nu helt färdig & utvecklad, nu ska den lagra lite mer underhudsfett de sista veckorna.

Du

Livmodern kan kännas ungefär 15 cm ovanför naveln och livmodern är ungefär 35 cm lång. Du har antagligen ökat mellan 11 till 13 kg nu i vikt eller mer. Alla är olika och ingen graviditetet är den andra lik. Huvudsaken är att du äter rätt kost och mår bra.

Bebisen trycker överallt, du kan ha svårt att sova och sitta. Du kan känna dig irriterad. Försök hitta en sovställning som passar dig. Till exempel kan du ha en kudde mellan benen när du sover, ända från knät ner till fötterna, då hålls bäckenet parallellt. Du kan även be din partner bulla upp bakom din rygg.

Egna tankar

Tydliga rörelser känns, bebis rör sig fram och tillbaka och är väldigt aktiv inuti magen. Världens mysigaste känsla. Nu känner jag inga hårda sparkar längre utan nu rör hela magen på sig så fort bebis gör det. Lillpyret är mest aktiv på kvällen när jag ska sova för natten och tidigt på mornarna, ofta händer det att jag precis håller på att somna och då påbörjar h*n sin kvällsgymnastik och på morgonen startar bebis tidigt med morgongympan. Haha! Så himla kul att man kan märka av rutiner redan nu.

Jag älskar det lilla livet i min mage och är så faschinerad över hur någon kan växa inuti mig. Men nu måste jag erkänna att jag är ganska less och vill att lilla bebisen ska komma ut. Eller tre-fyra veckor till, sedan är h*n mer än välkommen! Jag har ont, jätteont och orkar absolut ingenting. Jag har samlat på mig vätska så jag ser ungefär ut som en svullen flodhäst just nu. Jag och min fina skrattade åt mina fötter häromdagen, chubbychubby ;) Får knappt på mig några skor längre, så foppatofflorna är min räddning. Även mina händer är väldigt svullna, min älskade förlovningsring går in på halva fingret, sedan tar det stopp ;)

På torsdag är det dags för ett besök hos barnmorskan igen, det ska bli så spännande och se ifall bebis fixerat sig. Jag har fått ett ökat tryck nedåt och haft det ett bra tag nu, så förhoppningsvis har bebis vänt sig och stannar så tills det är dags. Och så det bästa med hela besöket - att höra bebis hjärtslag. Jag känner sån lycka varenda gång dom små, snabba hjärtslagen hörs.

Kommentarer
Postat av: PATRICIA - mamma till Wilja & Novalie

Åh va roligt att du tycker de :D

Va verkligen jätte kul, sen att dom blev fina gjorde saken ännu bättre! Nu har jag beställt material för flera hundra.... men jag använder inte smycken själv! Va hände lixom. Men så himla rogivande att sitta och pyssla :) Kram!

2012-05-09 @ 08:43:02
URL: http://mammasangel.blogg.se/
Postat av: ♥ Sojka ♥

Ja det är verkligen jätte skoj! :)

Tack, jag hade en mysig helg och hoppas du också hade det med lilla magen. :)

Kram!♥

2012-05-09 @ 10:28:35
URL: http://www.sojkasframtid.se
Postat av: Jessica

Fin mage du har! Nu har du ju bara slutspurten på graviditeten kvar, jag hoppas att du får må så bra som möjligt så du hinner vila upp dig lite innan lillen kommer! :)

2012-05-09 @ 13:28:25
URL: http://jessicaelisa.blogg.se/
Postat av: Frida

Åh vilken fin mage du har!

2012-05-09 @ 21:30:01
URL: http://fridafabulous.se
Postat av: Mikaela- 17 år & Blivande Mamma åt en liten prins

så gullig mysmage, nu får du försöka njuta lite extra av den då den faktiskt inte kommer vara kvar så länge till,kram!:)

2012-05-09 @ 22:26:31
URL: http://mikaelasofias.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0