Vecka 36 (35+0)

Bebis

Vikt 2 800 gram, och ca: 47 cm lång. Bebisen lägger nu på sig ca 28 gram om dagen.
Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, upp och ned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda jämfört med tidigare? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.

Du

Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född. Försök att äta nyttigt och varierat. Barnet får all sin näring i från dig. Tankarna rör sig säkert mer och mer kring barnet. Kanske känner du oro inför förlossningen. Men en dag finner du att längtan efter att träffa barnet har tagit överhanden och att eventuell rädsla har bytts ut mot längtan efter förlossningen.

Egna tankar

Jag mår ungefär som förra veckan. Har väldigt ont till och från, men fortsätter kämpa på med mina promenader och rör mig så mycket som det bara går för att hålla igång. Känns som att det är en bra förberedelse inför förlossningen.

Stor är vad jag är nu, stor som ett hus. Har så mycket vätska i kroppen så mina fingrar ser ut som tjocka korvar och likaså mina tår. Det hjälper med en eller två timmars vila varje dag och det är ju bra. Magen är så stor att det tar emot när jag ska vända på mig i sängen och när jag ska ta mig upp från något lågt, så som sängen eller soffan. Tur man hittar sina egna knep för att ta sig upp. Haha!

Nu har längtan efter bebis blivit så stor, jag vill föda ut den här lilla människan nu. Är så redo som man kan bli för att möta vårat mirakel. Eller.. jag ska bara packa BB väskan först, sen är vi redo! ;)

Kommentarer
Postat av: Jennie

Åh mysmagen!! Försök att njut fast du är less och längtan är stor för jag längtar ihjäl mig efter gravidmagen redan ;) så mysigt med den där kulan å framför allt känna bebisen :) är lite smått avis på dig som ha de där mysiga :)

2012-05-16 @ 07:37:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0