Elvin 9 månader ♥

 
Elvin har hunnit bli hela 9 månader. För fyra dagar sedan. För var dag som går så blir han mer och mer självständig och har en väldig stark vilja. Han visar tydligt när han inte är nöjd. Han blir så arg när man tar av honom skeden, när han inte vill byta blöja, när han inte vill ha kläder på sig, när man tar av honom något som han inte får ha. Han har nog ärvt min tjurskalle. Hihi. Men det går alltid vägen ändå, när han ser att det inte är någon fara. Speciellt när man byter blöja på honom. Då pussar jag honom på magen lite då och då, han är så kittlig där så han bara skrattar hela tiden och då hinner man byta blöjan innan han vänder sig på mage och sätter sig upp på skötbordet.
 
Inte långt efter att jag skrivit förra inlägget om hans utveckling, kanske någon vecka efter att han blivit 8 månader så började han krypa. Jag såg hur han ställde sig upp på knä och tog sig fram över hela vardagsrumsgolvet utan att lägga sig på magen och masa som han gjort tidigare. Snacka om att jag blev stolt! Blev alldeles till mig och tårarna var inte långt borta. Sedan gjorde han det om och om igen och nu går det så snabbt.
 
Han klättrar upp på allt och går mellan möbler. Går framåt med gåstolen och leksakslådan. Han börjar få riktigt bra balans för nu kan han stå kortare stunder utan stöd. Han har även börjat förstå hur han ska klättra upp för vår trapp. Hela tre steg har han tagit sig. Så nu är det dags att skaffa grind även här på nedervåningen så han inte tar sig upp. Han har förstått att om han släpper taget där han står så faller han och gör sig illa, så nu sätter han sig alltid på rumpan. Så kan han göra jättelänge. Ställa sig upp, sätta sig ned, ställa sig upp, sätta sig ned. Om och om igen. Sötfisen.
 
Två små gryn, nere i munnen, har han också fått. Dock är dom inte helt uppe men man ser att dom kommer upp mer och mer för var dag. Dregglar gör han också, jättemycket. Vi borstar hans tänder varje kväll och det märks att det är skönt för honom. Han brukar få hålla tandborsten själv när vi gjort klart och det ser ju så sött ut när han sitter där med tandborsten.
 
Han härmar rörelser och ljud. Puss ljud gör han lite titt som tätt och tycker det är jätteroligt när man låter som honom. Sjunger man ''klappa händerna när du är riktigt glad'' så klappar han händerna.
 
Han sover hela nätter fortfarande och äter riktigt bra. Nya favoriter är kokta morötter och gurka. Även om han leker mycket med de små bitarna så tycker han att det är väldigt smaskens.
 
Vår lilla skatt har sån energi och det är verkligen full fart på honom hela tiden. Han kan aldrig sitta stilla utan det måste röras hela tiden. Behöver jag säga att jag njuter dom få gångerna han vill sitta i famnen och mysa? Hihi. Det händer inte ofta, men ibland när han är jättetrött på kvällarna så kan han sitta en stund i famnen och oj vad dom stunderna är guld värda. Känner sånt lyckorus i hela mig. Finns inget som slår det.
 
Att bada är fortfarande väldigt roligt tycker Elvin. Vi har ju inget badkar nu men han brukar få sitta i lådan som vi har alla hans leksaker i annars och det funkar jättebra. Han plaskar som bara den och tycker är vattnet är så kul. Ibland duschar han med oss och det är så mysigt. Han tycker om att ta tag i duschslangen och bita på den. Även sträcka sig efter alla flaskor med schampo/balsam så det gäller att vara på hugget.
 
Jag kan sitta och titta på lilla hjärtat hur länge som helst och bara le. Han är verkligen det finaste jag har. Det bästa vi gjort. Jag är så lycklig som får vara Elvin's mamma och jag kommer alltid göra allt i min makt för att han ska ha det bra. För att han ska känna sig älskad. Han är så fruktansvärt fin. Älskade barn
 

 
Kommentarer
Postat av: mamma/ mormor

mormors "kvicksilver" <3

2013-03-19 @ 07:07:11
Postat av: Frida Fjellner

Gud vilken underbart söt liten pojk ni har och vad duktig han är. Jag tror han kommer gå innan han är 11 månader! ;D Kram på er!

2013-03-19 @ 11:21:29
URL: http://fridafjellner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0